20 listopada 2024
Anna K. Żeromska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Dydaktyka matematyki a matematyka. Krygowska – Hoborski
Poruszony zostanie temat odrębności dydaktyki matematyki i matematyki z naukoznawczego punktu widzenia. W wystąpieniu znajdą się też historyczne odniesienia ukazujące możliwości współpracy między dydaktykami i matematykami na przykładzie A. Z. Krygowskiej i A. Hoborskiego.
4 GRUDNIA
Maciej Borodzik, IM PAN
Wokół podstawy programowej
Postaram się pokrótce omówić cele i motywacje przy tworzeniu podstawy programowej a także czynniki wpływające na jej kształt. Mniej skupię się na omawianiu konkretnych zapisów w treściach nauczania, a więcej na przesłankach, które stoją za wprowadzaniem jednych treści a niewprowadzaniem innych.
18 grudnia 2024
Agnieszka Kowalska, Agata Krzych, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Własność Darboux
Własność Darboux jest obecna w podstawie programowej od przywrócenia nauki w czteroletnich liceach ogólnokształcących i pięcioletnich technikach. Wprowadzenie tego zagadnienia do edukacji szkolnej i doświadczenia związane z kształceniem studentów stały się motywacją do przedstawienia tego zagadnienia na seminarium.
Podczas wystąpienia opowiemy o naszych spostrzeżeniach wynikających z analizy podręczników. Zwrócimy uwagę na dwa określenia: „własność Darboux” i „twierdzenie Darboux”, które często są stosowane zamiennie. Przedstawimy również wyniki badania, którego celem było sprawdzenie wiedzy i umiejętności dotyczących własności Darboux wśród studentów specjalności nauczycielskiej prowadzonych na kierunku matematyka w UKEN.
22 Stycznia 2025
Mirosława Sajka, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
O badaniach z wykorzystaniem eye-trackingu na temat współzmiennościowego rozumienia funkcji i jej wykresu
Umiejętność interpretacji wykresów funkcji, jak i umiejętność matematyzacji z wykorzystaniem funkcji są kluczowe nie tylko w matematyce i naukach przyrodniczych oraz ogólnie dla rozumienia i uprawiania nauki, są również potrzebne dla rozumienia sytuacji z życia codziennego.
W referacie przedstawię podstawy teoretyczne moich badań, zwracając między innymi uwagę na potrzebę kształtowania u uczniów rozumienia funkcji w aspekcie współzmiennościowym. Następnie przybliżę opis fragmentu szerszych badań empirycznych nad rozumieniem funkcji w kontekście opisu ruchu, a zatem rozumienia funkcji głównie w aspekcie dynamicznego procesu współzmienności. Badania realizowane były w triangulacji metodologicznej z wykorzystaniem eye-trackingu, pisemnego kwestionariusza oraz indywidualnego wywiadu otwartego pogłębionego wśród uczniów liceum i studentów, w tym przyszłych nauczycieli matematyki.
Analiza wyników dostarcza nam wielu informacji na temat trudności, jakich doznają uczniowie szkół średnich i studenci podczas opisu ruchu w postaci wykresu funkcji a także na temat sposobu interpretacji wykresów.
W referacie przedstawię ponadto kilka propozycji, w jaki sposób można pracować z uczniami i studentami nad poprawą rozumienia funkcji w omawianym kontekście.