Najbliższe spotkanie

14 MaJA 2025
11 czerwca 2025

Sandra Branicka, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej

O roli analogii w procesie uczenia się i nauczania matematyki

Jedną z podstawowych aktywności matematycznych wskazanych przez prof. Annę Zofię Krygowską jest dostrzeganie i wykorzystywanie analogii. Jest to umiejętność uwzględniona w podstawie programowej matematyki zarówno na poziomie szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej.

W wystąpieniu zostaną omówione wybrane modele teoretyczne analogii, ukazujące różne podejścia do tego zagadnienia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona różnym typom zadań opartych na analogii oraz ich roli w rozwijaniu kompetencji uczniowskich. Na przykładzie badań przeprowadzonych w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej oraz przeglądu literatury przedstawione zostaną zarówno korzyści płynące z wykorzystania analogii w edukacji matematycznej, jak i potencjalne zagrożenia poznawcze, wynikające z niewłaściwego odwzorowania lub nadinterpretacji.

W refleksji uwzględnione zostanie również spojrzenie nauczycieli na temat analogii oraz sposób, w jaki ją rozumieją i wykorzystują w procesie nauczania matematyki.