19 czerwca

PrelegenT:

Monika Czajkowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Tytuł wystąpienia:

Refleksje na temat nauczania statystyki w szkole średniej

Streszczenie:

Przyczynkiem do tematu mojego wystąpienia były wielokrotne dyskusje z nauczycielami matematyki, biologii i geografii na temat nauczania elementów statystyki w szkole średniej, praca z uczniami przygotowującymi się do matury z biologii, olimpiady biologicznej lub olimpiady statystycznej i rozmowy ze studentami pierwszego roku studiów ekonomicznych.  Z tych dyskusji oraz z prowadzonych przeze mnie badań i z obserwacji praktyki szkolnej wynika, że choć wiedza i umiejętności statystyczne są niezmiernie potrzebne w dzisiejszych czasach, to statystyka jest bardzo zaniedbanym obszarem edukacji matematycznej, któremu na lekcjach matematyki w szkole średniej poświęca się zbyt mało czasu i uwagi.

Podczas wystąpienia krytycznie przyjrzę się nauczaniu statystyki w szkole średniej. Na przykładzie dwóch definicji średniej arytmetycznej, postaram się pokazać, że te definicje nie są równoważne oraz wyjaśnić, jakie są konsekwencje dydaktyczne wprowadzenia każdej z nich.   Dokonam porównania treści z zakresu statystyki, które pojawiają się na lekcjach matematyki z treściami potrzebnymi uczniom zainteresowanym biologią lub geografią. Omówię trudności na jakie napotykają uczniowie zainteresowani biologią lub geografią i które wynikają z braku odpowiedniej wiedzy i umiejętności statystycznych. Podejmę też wątek dyskomfortu nauczycieli tych przedmiotów, wynikającego z konieczności nauczania elementów rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Pokażę przykłady zadań maturalnych z biologii, których rozwiązanie, bez statystyki jest trudne, a nawet nie jest możliwe.